Kačeři ve hře - "DuckTales: The Quest for Gold"
Ve Skrblíkově kanceláři. Dveře se otevírají a přichází Držgrešle Hamoun. Dochází až ke stolu ke Kačeru Skrblíkovi a začne rozhovor:
Hamoun: "Jsem už unavený z toho, že jsem jenom druhým nejbohatším kačerem na světě! Já se stanu v časopisu Dime kačerem tohoto roku."
Skrblík: "Ha! Já jsem byl kačerem roku posledních 20 let.
Hamoun: "Tento rok časopis Dime přijal tuto soutěž. Ocenění kačera roku dostane ten kačer, který sesbírá více peněz za příštích 30 dní. Tím kačerem budu já!"
Skrblík: "To uvidíme Hamoune! Já se stanu vítězem a vyhraju čestně a spravedlivě!"
Tak takhle začíná tato hra a celé naše dobrodružství. Že je vám to povědomé? Tak to nejste na omylu. Tuto podobnou zápletku jsme všichni mohli vidět v epizodě s názvem "Váhání nad váhami" ze známého seriálu "Kačeří příběhy". Pro milovníky a znalce tohoto Disneyovského seriálu je tato stará počítačová hra ta pravá. Oproti některým špatným příkladům je "The Quest for Gold" z roku 1990 hodna svého jména a odkazy na seriál a komiksy zde najdeme ve více než hojném počtu.
O co tedy v této hře jde? Stejně jako v seriálu, nashromáždit za 30 dní co nejvíce peněz. Jak k tomu ale dospět? Pomohou nám k tomu všichni staří známí z Kačerova okolo strýčka Skrblíka. Na cestě za vítězstvím se podíváme do džunglí, jeskyní, skal a hor. V cestě nám budou stát různé nástrahy a zlotřilí záporáci. Cesta je to náročná a spletitá, ale odvážnému štěstí přeje.
Vydáváme se do hry
Po výše popsaném intru si vybereme ze tří zvolených obtížností: lehká (lehké peníze), střední (standardní mzda), těžká (těžce vydělané peníze). Samozřejmě
s každou vyšší obtížností se stupňují nároky na hráče a veškeré herní činnosti se stávají obtížnější. Podrobněji se o tom rozepíšu ke konci článku.
Následně se opět ocitáme ve Skrblíkově kanceláři, ale teď už je tato místnost "aktivní" a můžeme si vybrat ze tří činností: investice, trezor, kontrolní centrála. Krátce si je popíšeme.
Investice
Toto je asi nejméně záživná složka celé hry. V počítači máme výčet několika firem, které odkazují na současnost, ale jsou po kačerovsku pojmenované (např. Amquack Railroad, Quack Medical Company, Hog-and-Duck Ice Cream, Dime Magazine atd.). Po vzoru magnáta si můžete koupit jejich akcie, které budete moct potom později prodat. Když se vám zadaří, tak své peníze můžete takto zhodnotit
a vydělat si peníze navíc. Upřímně, ale toto není hlavní náplní této hry.
Trezor
Kdo chtěl někdy do trezoru nejbohatšího kačera na světě, tak má možnost.
Po vstupu zde uvidíme Skrblíka připravujícího se ke skoku do svých těžce vydělaných peněz. V tomto okamžiku ho ovládáme my a rozhodneme kdy skočí. Když se nám poštěstí, můžeme najít vzácnou minci a vydělat si tak první peníze. :-)
Kontrolní centrála
Nyní se už dostávám k tomu hlavnímu a nejobsáhlejšímu z celé hry.
Po vstupu do centrály "vstoupíme" do mapy celého světa s 35 vyznačenými místy. Do všech těchto lokalit se můžeme během hry podívat a zjistit co ukrývají. Všechna tato místa jsou pro fanoušky světa Kačeřích příběhů známá jak ze seriálu nebo
z různých komiksů. Která to jsou? Najdeme zde např.: Klondike, Bermudský trojúhelník, Ztracené město Atlantida, Ztracený svět, Alibabova jeskyně, Whatsamatterhorn, Montedumas, Machu Picchu, Sibiřská ledová jeskyně, Trala la a v neposlední řadě Makarónské ostrovy.
Nyní se podíváme na zoubek dalšímu postupu hrou a jejím principům.
Získávání peněz
Hlavním úkolem je nasbírání co nejvyšší peněžní částky (výše zmíněno). Toho dosáhneme prostřednictvím nalezených pokladů ve výše zmíněných lokalitách. Ty jsou ohodnoceny různými částkami v dolarech ($).
Hra je ale vymyšlena tak do detailu, že my sice vidíme jenom truhlu s pokladem,
ale v jednotlivých popisech lokací si můžeme přečíst co je na konci přesně za poklad (některé známe opět ze zmíněného seriálu nebo komiksů).
Můžeme třeba nalézt: Shakespearovu ztracenou hru, Aladinovu lampu, Titánské tulipány, Čingiskhánovu korunu, Zlatý sluneční disk, Magické zrcadlo, Španělské zlato z Galeony nebo třeba Bombastium (o bombastiu si ještě řekneme).
"A jak tedy ty peníze získáme/najdeme?"
Létání letadlem - Rampa McKvák
Poté co si vybereme cílovou destinaci, ujmeme se spolu s Rampou kniplu jeho červeného dvojplošníku a naším úkolem se teď stává dorazit z našeho startovního hangáru do cílového hangáru.
Naše cesta letadlem nám podle cíle zabere 1 až 3 dny z našich celkových 30. Podle cestovního času poznáme jak bude naše cesta dlouhá.
Ovládání letadla je lehce založeno na hlavním ovládacím kniplu opravdového letadla, kdy šipkou dolů letadlo vzlétne (!) a po stisknutí špiky nahoru naopak letadlo klesne. Samozřejmě musíme v našem letadle šlápnout na "plyn", to uděláme neustálým držením mezerníku.
Po zdařilém vzlétnutí míjíme pod sebou zelenou zem na které rostou lesy, obdělávaná pole aj. Občas také přeletíme nad vodou (mořem, oceánem, jak chcete).
Cestu nám ale komplikují různé překážky, kterým je potřeba se vyhnout. Mezi tyto překážky patří mraky, bouřkové mraky s blesky, dráty elektrického vedení, vysílač, různé skály, dědečci s rachejtlemi, velryby s vodotrysky a také Rafani v balónu, kdy z něho vyhazují různé předměty (piáno, ledničku, desetitunové závaží aj.). Všechny tyto věci nám letadlo zpomalí, rozhodí, donutí klesnout a v nejhorším případě zapříčiní havárii a konec letu.
Po cestě také míjíme slamníky (nebo možná farmy). Pokud jimi zdatně a obratně proletíme tak získáme bonusových 50$! Tento průlet je ale vysoce riskantní, protože hrozí že místo peněz navíc havarujeme a místo toho nám Fenton naúčtuje opravu letadla.
Nebezpečí číhá všude
V některých případech můžeme narazit na druhé (zelené) letadlo. To patří Hamounovu letci a z letu se stává závod = kdo doletí první, vyhrává. Vaše letadlo je sice rychlejší, ale narozdíl od vás se Hamounovo letadlo nemusí ničemu vyhýbat
a letí tedy přímo stálou rychlostí. Zručným letcům to ale nebude dělat (na lehčí úrovně) problém a zvítězí.
Přistání můžete provést hladké a profesionální, nebo si můžete při dostatku času zahrát na pravého Rampu, to už bude na vás. ;-)
Elektrické vedení Havárie Šťastné přistání
Po zdárném (či méně zdařilém) zaparkování letadla v hangáru nás čeká další cesta za vysněnými penězi. Podle místa, které jsme si zvolili na mapě, nás teď bude čekat buď focení, skákání skrz džungli, lezení na skálu nebo prozkoumávání tmavých jeskyní. Podívejme se tedy na jednotlivé činnosti.
Džungle - Kulík, Dulík a Bubík
Ve hře máme celkem tři typy džunglí, které jsou jiné ve své trati (od začátku po poklad).
V této "minihře" máme k dispozici Kulíka (červený), Dulíka (modrý) a Bubíka (zelený). Každý synovec nám tak reprezentuje jeden pokus na zdolání oné džungle.
Co nás čeká v cestě za pokladem? Jedním z hlavních momentů jsou houpající se "klády", které slouží jako improvizované trampolíny. Ty nám pomohou se dostat na plošinku/kládu, která je výš. Mezi některými mezerami mezi kládami najdeme houpající se provaz (nebo spíše liánu), po které se můžeme zhoupnout jako Tarzan. Pokud se nám, ale něco nepodaří, čeká nás pád do řeky. V té uvidíme plout hrochy, kteří nám mohou někdy pomoct. Ptáte se jak? Třeba díky nim se můžeme vyhnout některým překážkám tím, že na ně slezeme a necháme se vézt, bohužel to má malý háček. Hroši se mohou kdykoliv potopit a my s ním (tím ukončíme náš postup a musíme od začátku).
Po liáně nebo na hrochovi
Čekají nás ale další nástrahy, například černá kočka. Ta sice spí, ale může se probudit a následně nás může shodit. Nejsme před ni ukrytí ani o stupínek pod ní (na to si musíme dát pozor.) Dále nás může shodit létající pták (který nás na svou přítomnost upozorním mocným zvukem). Můžeme ho ale přeskočit včasným zmáčknutím mezerníku. V neposlední řadě nám mohou život znepříjemnit opice.
Nebezpečí v podobě černé kočky, opice s kokosy nebo hada
Nejčastěji je najdeme v korunách stromů jak se na nás snaží shodit kokosové ořechy. Někdy i slezou dolů po stromech a házejí je na nás přímo. Okolo některých větví jsou omotaní nebezpeční hadi, kteří nás mohou ocasem chytnout, omotat a následně shodit vstříc vodě.
Všem nástrahám se dá s trpělivostí vyhnout a dojít až ke zdárnému konci.
Koupel je zdravá, ale ne přímo v džungli :)
Skály - Kulík, Dulík a Bubík
Skály spočívají v tom, že se synovcem se snažíme dostat z úpatí skály po jednotlivých výčlencích až nahoru, kde je truhla s pokladem. Skal máme více typů (jako u džunglí).
Mezi výčlenky se pohybujeme buď šplháním po jednom, nebo můžeme použít lano s hákem. Tím se dostaneme na vyšší a/nebo jinak nepřístupnou plošinu.
Po cestě nalézáme diamanty, které nám přidají do banku dalších 50$ za kus. Cestu si také můžeme (někdy musíme) zkracovat pomoci jeskynních průchodů - funguje to tak, že do jednoho průchodu vlezeme a druhým automaticky vylezeme (výlez si však nemůžeme sami vybírat).
Pomocí lana s hákem... K pokladu
Na cestě nás samozřejmě čekají překážky. Ze shora na nás padají kameny. Ty ovšem padají a kutálejí se po určité trase a tudíž je možné se jim vyhnout.
V některých jeskynních na nás může vybafnout Magika, nebo medvěd. Na skalních plošinkách se také potulují kamzíci či horské kozy, které nás bez řečí skopnou dolů, nebo Rafan, který neustálé střílí z pistole a znemožňuje nám se na řadě plošinkách zdržovat. Když ale budeme dlouho stát a nic nedělat přiletí na vrtulce další Rafan
a bude se nás snažit zasáhnout kovadlinou. Pokud se ale budeme dostatečně pohybovat, tak nám kovadlina na hlavě nehrozí. Dalo by se říci, že je to takový důmyslný způsob jak hru nezpomalovat a aby měla dostatečný spád.
Magika von Čáry a Rafan útočí
Jeskyně - Strýček Skrblík, Kulík, Dulík, Bubík a Kačka
V této části hry dostaneme pod ruce největší kačeří skupinu, která v jeskynních chodbách pátrá po ztraceném pokladu.
Celý jeskynní komplex se skládá z několika místnosti, mezi kterými se dá chodit jedním ze čtyř průchodů (v každé místnosti). Některé průchody v některých místnostech jsou ovšem zavalené a je tedy nemůžeme k cestě použít. Téměř v každé jeskyni na nás čeká padesátidolarový diamant. Po cestě míjíme skalní zelené fontánky (se speciálním hudebním doprovodem), které jsou pro nás (většinou) bezpečné.
Co by to bylo za jeskyně bez pořádných nástrah. Některé místnosti skrývají jámu ze které není úniku (Rampa nás naštěstí zachrání, ale naše snažení tím stejně končí). Po jeskynní síti se také potuluje zabijácká mumie, která také bez milosti ukončí naše pátrání.
Jeskyně plné nástrah a nebezpečí
Zde najdeme také časovou nástrahu (podobně jako u skal). Skrblík svítí celé skupince ohnivou loučí, čím déle hledáme a cestujeme po jeskyni, tím více nám plamen louče pohasíná. Až nám louč zhasne, ponoří se celá jeskyně do temnoty a se syčením začnou vylézat nebezpeční hadi od kterých je lepší utíkat pryč (to znamená ukončení minihry).
Spolu s vyšší obtížností hry se také stupňuje samotná obtížnost pátrání. Mapa v dolní části obrazovky už není hezky viditelná jako na nejnižší obtížnost, ale na střední obtížnost vidíme pouze nás, poklad a mumii a na nejtěžší obtížnost vidíme pouze sebe.
Když se ale dostaneme do místnosti s ornamentem na zdi, znamená to, že v jedné z vedlejších místností je kýžený ztracený poklad.
Zasloužená odměna
Fotografování - Kačka
Kdo má rád zvířenu, ten si tady přijde spolu s Kačkou na své. Tady nás zvířata nijak neohrožují, místo toho se je snažíme vyfotit.
Máme k dispozici určitý časový limit, ("Vzpomínáte? Další časová nástraha.") a 12 snímků.
Šipkama se otáčíme s Kačkou (která drží foťák) a mezerníkem fotíme. Vždy se snažíme zachytit co nejvíce zvířat a v tom lepším případě ještě navíc vzácných zvířat. Naší finanční odměnou v této části hry jsou totiž fotky zvířat. Za prázdný snímek dostaneme 0$, za fotku normálního zvířete obdržíme 50$ a za fotku vzácného tvora si vyděláme 500$.
Získané fotografie a odměny
Na která vzácná zvířata můžeme narazit? Najdeme různě vtipně pozměněná skutečná zvířata. Jsou to: Dolly Llama (bílá lama s Barbie účesem), Monkey Wrench (opice s parůžky), Zodiak Bear (medvěd s hvězdou), Blue Moose (modrý los), Suasage Lynx (lyška s parohy), Rhinestone Rhino (nosorožec se zářícím rohem), Pink Elephant (růžový slon), Spotted Zebra (zebra se zvláštními pruhy), Tiger Lily (tygr s kytičkami), Manilla Gorilla (gorila s dlouhým jazykem).
V každé lokalitě ale najdeme vždy jen jedno vzácné zvíře a pokaždé jiné! Musíme tedy nejdříve objevit, které vzácné zvířátko právě teď můžeme vyfotit a poté se na něj zaměřit s vidinou co nejvyššího výdělku.
Podle zvolené obtížnosti hry je také focení těžší a těžší. S vyšší obtížností se krátí časový limit a střídání zvířátek je o poznání rychlejší a tudíž je obtížnější je vyfotit.
Fotografování chce chvíli cviku a dobrý postřeh. Když ale do toho proniknete, stane se focení vaší nejoblíbenější a často nejvýdělečnější destinací (maximální výdělek 6 000$).
Vzácné zvířátko za speciální odměnu
Zvláštní místo
Isle of Macaroon (Makarónské ostrovy)
Místo, kde celé naše dobrodružství končí (stejně jako v epizodě ze seriálu).
Na konci hry se na velkých váhách zváží námi vydělané peníze s těmi co vydělal Hamoun. Když má více Hamoun, prohráli jste. Když ale naopak má více Skrblík, tak jste vyhráli a můžete se radovat z úspěšného dohrání této hry.
Na Makaróny můžete zavítat i v průběhu hry a zjistit jak jste na tom (zváží se aktuální stav peněz). Poté sice pokračujete s nulou peněz, ale peníze se vám uloží do konce hry.
Já osobně toto pokládám za zbytečné, protože touto návštěvou navíc ztratím 1 den, který mohu použít pro vydělání více peněz.
Držgrešle Hamoun
Náš soupeř, se kterým jsme se seznámili hned na začátku. Úhlavní nepřítel strýčka Skrblíka a tudíž i ten náš.
Sám získává území a někdy o něj s vámi bojuje (s Rampou v leteckém závodě). Pokud vyhrajete závod, ale následně neuspějete, může se stát, že lokalita připadne Hamounovi. Vy se tedy musíte poohlédnout jinde.
Zvláštní vlastnost
Bombastium
Někdy se vám poštěstí a Šikula pro vás objeví bombastium (ti co znají seriál ví,
o čem mluvím). V této hře nám slouží k tomu, že se na lokality můžeme přemístit bez potřeby letadla (čili jakýsi teleport).
Pro jeho aktivaci se musíme vrátit zpátky do kanceláře (OFFICE) a poté zpátky na mapu. V nabídce poté vybereme bombastium (ikona atomu).
Při výběru dalších lokalit už tedy přeskočíme leteckou minihru a dostaneme se hned na místo. Někdy se ale stane nepříjemná věc, že se přemístíme na úplně jiné místo než jsme dříve chtěli :)
Obtížnost
Hra obsahuje tři obtížnosti.
Při lehké úrovni máte málo překážek při létání, málo závodů s Hamounem a méně agresivnější zvířata v džungli či rafanů ve skalách. Mumie je v jeskynních pomalejší a zvířátka při focení také. Hamoun je také málo aktivní a na konci má tedy málo peněz.
Výběr obtížnosti a Rampa připraven do akce
Střední obtížnost je těžší ve všech směrech: aktivnější Hamoun (včetně závodů), střídání zvířat při focení je rychlejší a vzácná se objevují méně častěji. V džungli se ptáčci objevují častěji, opice jsou drzejší a rychlejší. Ve skalách je rafánek
s kovadlinkou též více na obtíž. Mumie je v jeskynních rychlejší, plamen nám zhasíná také rychleji a "odhalenost" mapy je také jiná. Při létání s Rampou máme v cestách více nástrah a můžeme také narazit na záhadný létající talíř.
Při snaze o těžce vydělané peníze (těžká obtížnost), se opravdu zapotíme. Vše výše popsáno je rychlejší a tím těžší. Při focení se vzácná zvířátka objevují opravdu vzácně a Rampu obtěžuje častěji létající talíř, který Rampu chytne a vrátí o pěkný kus zpátky. Nejhorší je, že mimozemšťané jsou na daném místě pořád a je těžké je obletět a vyhnout se jim. Létání také není procházka růžovým sadem, protože
z každého létání se stává závod a každá chyba se krutě trestá.
Synovci s Rádcem mladých Svišťů vždy ochotně pomůžou
Závěrečné shrnutí
Tato hra zvládá adaptaci Kačeřích příběhů přímo na výbornou! Místa jsou pojmenována názvy ze seriálu a komiksů. Ve hře se setkáme celkem s 9 postavami z Kačeřích příběhů a za některé přímo hrajeme.
Ovládání je zvládnuté velmi dobře. Herní scenérie a lokality se v rámci možnosti stále mění a tudíž nehrozí nuda z hraní úplně stejných lokalit. Obtížnosti jsou jasně stanovené a odpovídá i tomu zátěž na hráčovi schopnosti.
Na tehdejší dobu byla grafika krásná a ozvučení je přímo skvělé (znělka, kterou zná každý správný fanda samozřejmě nechybí). "Animace" pohybů jsou také velmi dobře zvládnuté, obdivuhodně detailní a místy také roztomilé a v neposlední řadě věrné předloze.
Této hře je dneska už 23 let! Na její skvělé hratelnosti jí to ale ovšem nic neubírá a nám hráčům nebrání v tom, abychom si ji užívali plnými doušky i po takových letech! Kdo nezná, nepochopí... Kačerov jak hurikán...
Kompletní průchod hrou DuckTales: The Quest for Gold
Na tomto odkaze se pak můžete podívat na komentované hraní části hry českými herními redaktory.
autor: Durďas
ZAJÍMAVOST
U hry byl originálně přiložený lístek s kódy, který byl potřeba k rozluštění tajné šifry před započetím samotné hry a v jejím průběhu. Bez tohoto lístku to bylo nemožné. Byl vytištěn na tmavě hnědém papíru, takže nebylo možné ho tenkrát zkopírovat. Ale teď, díky moderním technologiím, je to možné a Vy si tak můžete tuto téměř 30 let starou hru konečně vyzkoušet na svých počítačích! ;)
PS: V současné době (léto 2013) bude vycházet remake ještě starší hry
s tématikou Duck Tales (DuckTales Remastered). Můžeme tedy doufat,
že remake této hry už není úplná utopie jako ještě před několika lety ;)
DuckTales Remastered, první oznámení
Výzva pro čtenáře
Pokud by někdo z Vás chtěl napsat vlastní recenzi, názor nebo postřeh k Disney seriálům, filmům, zábavním parkům, komiksům, hrám nebo jen retro vzpomínku na dobu těchto seriálů, ozvěte se nám tu nebo na náš email a zveřejníme jej Vaším jménem na těchto stránkách.
Nezapomeňte také navštívit náš profil na Facebooku, kde Vám denně přinášíme novinky a zajímavosti z minulosti i současnosti Disneyho seriálů a filmů.
Disney Team CZ
Dědečkové
(Tom, 21. 10. 2023 12:34)